Az 1.1 Trabi tuningolásának igen sok módja van. A legegyszerűbb és célravezetőbb, ha az az 1.1es 40LE-s motort a négyütemű Wartburg 1.3 58Le-s motorjára kicseréljük. Sok mindenkivel találkoztam már és ahány ember annyi félét beszélt össze-vissza! A tényeket és lehetőségeket viszont összegyüjtöttem, és leírtam ide:
Először is: Akinek 1.1-ese van és szeretne úgy +7-8 Le-t, az tegyen bele simán egy Wartburg 1.3 vezérműtengelyt, ugyanis a Trabi mocija első sorban evvel van legyengítve! Ha a blokkot cseréled ki simán és marad a Trabi vezérlés, akkor is csak olyan 48 Le lesz, mivel kevesebb keveréket enged be az égéstérbe az 1.1es vezérműtengely!
A komplett csere, amikor a blokk és a vezérlés is ki van cserélve! Ekkor sem lesz azonban még meg a 58Le-d , mivel a Wartburgon a leömlő 2ágú, tehát ezt ki kell cserélni ez olyan 2-3 Le minuszt jelenthet lehet, ha nem teszed meg. Az utsó dolog a karbi! A Trabin TLA32es van a Warburgon TLA34, de ez a legkisebb különbség, mert 2 miliméterrel szükebb csak a torok, és minden Trabi boltaban lehet kapni Wartburg fuvóka javítókészletet, kb. 1500,- Ft. És ezeket simán kicseréled! A gyorsulás a teljes átépítés után 1.3aasra olyan 12 msáodpercre módosul 0-100 km/h-ra, a végsebesség 150-160 körül tetőzik.
Tehát összegzek. Ami különbözik:
- Löktérfogat Trabi 1043 ccm - Wartburg 1272ccm
- Vezérlés Trabi Szívószelep nyit: 3 fok zár 6fok / Kipufogószelep nyit: 14 fok zár: 11 fok
- Wartburg Szívószelep nyit: 5 fok zár 29 fok / Kipufogószelep nyit: 33 fok zár: 9 fok
- Leömlő: Trabi egytorkú - Wartburg kéttorkú
- Karburátor: Trabi Weber 32TLA - Wartburg Weber 34 TLA
Nagyon fontos! Amennyiben nekilátunk a teljesítmény növeléséhez feltétlenül keményítsük fel a futóművet!
Trabi rugóinak felkeményítése és ültetése legalább 20mm-el (egy rugókör javalott) valamint lengéscsillapítok felkeményítése (a gyári értéknél 15%-al keményebbre). Ezt szakműhelyben elvégzik olyan 7000Ft/gólyalábért. Tehát összesen 25.000 Ft. körüli összeg ez. Minden képpen csináltassuk ezt szakműhelyben!
Ne barkácsoljunk ezen otthon! Továbbá fontos kicserélni az összes szilentet, és a gumipogácsákat a lengőkarokban! Ezt a műveletet még akkor is érdemes elvégezni, hogyha nem is akarjuk a Trabi teljesítményét növelni, hiszen így minden futómű-csattogás, zörgés eltünik és egy nagyon élvezetes, komfortosan sportos, feszes futóművet kapunk!
Természetesen a gyáritól szélesebb gumik felszerelése kötelező, hiszen ennélkül nincs meg a szükséges tapadás! Ajánlom a 165 vagy 175 széles gumikat! Szélesebbet nem igen lehet már betenni, max ha a
sárvédőket kiszélesítjük, mivel hozzáérnek a hátsó duroplasztelemhez.
Akinek az 58 Le még nem elég annak célszerű az amúgy is megbízhatatlan karburátor cseréjével szembenéznie! és evvel folytatni tuningot. A gyári Wber 32 TLA karburátor helyett ajánlom a Weber 36, 40 IDF vagy 40es DOCE kéttorkú karburátorokat. Ezek olyan +10-15 Le-t hoznak, komolyabb fogyasztásnövekedés nélkül. Sőt némileg javulhat is a fogysztás, mivel ezek kézi szivatós modellek, így többé nem ragad be, vagy jár össze-vissza az a fránya autómata szivató és a kisebb szívásiellenállás miatt a motor könnyebben pörög fel!
Természetesen itt már barkácsolni kell, hiszen a szívócsonkot át kell alakítani! Ám ezt házilag is meg lehet csinálni, vagy csináltatni gépműhelyben, esteleg egy lakatossal. :-) Fontos, hogy a kéttorkú karburátort csak speciálisan erre szakosodott műhelyben tudják beállítani, mivel szinkronizálni kell a két torkot. Ám ez nem nagy költség, és azért akad ilyen műhely jónéhány!
Továbbiakban lehet alkalmazni a hagyományos hengerfejtuningot a szívócsonk ill. a hengerfej felpolírozását.
Ezzel mint egy kb. max. 8-10 további Le érhető el. Számos magyar tuningcég vállal vezérműtengely átalakítást gyáriból sport vezérműtengelyre, ami azt jelnti, hogy a tengelyen lévő bütyköket meghosszabítják, igy szíváskor a szelep mélyebbre nyomódik és több keveréket szív be, és így nő a teljesítmény is! Ez olyan 8-10 Le-t hoz.
A kipufogó tuning a Trabinál is, mint minden autónál hoz plusz teljesítményt. Egy kopmplett sport-rendszer a leömlőtől a hátsódobig olyan 8Le-t hoz!
Érdemes tudni, hogy a bölcső kiseebb átalakításával, az 1.3, 1.4, 1.6 VW motorok belemennek a Trabiba nagyobb gond nélkül, és a váltóhoz is passzolnak! Ha befecskendezőst motort akarunk belerakni, akkor viszont ennek a megoldása már macerásabb, hiszen be kell kábelezni a Trabit a motorvezérlés miatt. Gyakaran alkalmazott megoldás, hogy az injektort helyett ezeknél is inkább feltsznek valami Weber, Dellorto vagy Solex karbit! Ez persze megint egy kis barkácsmunka! :-) Személyes meggyőződésem azonban, hogy max. 80-90LE-nél érdemes megállni a teljesítménynöveléssel, hiszen ez az a határ amit az 1.3-as blokk könnyedén elvisel élettartam csökkenés nélkül, és abszolut mértékben alkalmas még a mindenapos megbízható autózásra.
A Trabi gyorsulása 0-100km/h-ra így is simán 10 másodperc alá kerül, ami bőven elegendő ahhoz hogy az autók többségét magunk mőgé utasítsuk a lámpánál, valamint, hogy bírja a váltónk a plusz lóerők és nyomaték álltal keletkezett extra strapát!
Ami a csodagyertyákat és egyéb hasonló okosságokat jelenti. Nos venni lehet őket, de teljesítménynövekedést ne igen várjatok, max csak szépen fog járni tőlük a motor, persze ez is nagy előny!:-)
Természetesen az itt leírtakért semmiféle feleősséget nem vállalok !:-)
.
Az említett (tuning) karbik :-)
![]() Weber 36 IDF |
![]() Weber 40 IDF |
![]() Weber 40 DOCEt |
|